AJS Motorcycles patří k nejslavnějším představitelům britské motocyklové historie jako Ariel, BSA, Matchless, New Imperial, Norton, Royal Enfield a Triumph.

Historické kořeny AJS

Historie této kdysi velmi slavné značky sahá hluboko do 19. století kdy si Joe Stevens v roce 1856 ve Wednesfieldu-Wolverhamptonu v Anglii společně se svojí ženou zřídili kovářskou dílnu, ve které chtěli vyrábět kola s pomocným motorkem. V roce 1897 postavili svůj první motocykl vybavený motorem Mitchell dovezeným z USA. S výkonem motoru však Joe nebyl spokojen a tak se pustil do vývoje a výroby vlastních motorů. V roce 1899 proto založili firmu s názvem Motor Manufacturing Company Stevens
z Wolverhamptonu, která vyráběla motory.

Význam AJS

Značka AJS stála u zrodu a u největšího rozmachu motocyklového průmyslu ve Velké Británii. Svého vrcholu dosáhla ve dvacátých a třicátých letech minulého století, přičemž k roku 1931 držela 117 motocyklových rekordů.

Vznik značky AJS a první motocykl

Vznik samotné značky AJS Motorcycles se pak datuje do roku 1909, kdy Albert John Stevens založil rodinnou firmu na výrobu motocyklů A J Stevens & Co (AJS), která se stala postupně jedním z pilířů britského motocyklového průmyslu. Albert John Stevens sice propůjčil firmě svoje iniciály, ale ve firmě působili v různých vedoucích funkcích také všichni čtyři jeho synové Harry, George, Albert John (‘Jack’) a Joe Stevens Junior. V roce 1910 představili svůj první model. Jednalo se o konvenční motocykl s dvourychlostním motorem s postranními ventily o objemu 292 cm³.

Nejslavnější období

V roce 1922 firma zahájila výrobu prvního motocyklu s rozvodem OHV a svého vrcholu dosáhla firma ve dvacátých a třicátých letech 20. století. Hlavním pilířem výroby a také nejpopulárnějším sportovním motocyklem AJS v průběhu dvacátých let 20. století byl model OHV 350. V této době společnost vyráběla řadu dalších modelů v rozmezí od 250 do 1000 cm³.

Další osudy značky 

V roce 1931 se společnost A. J. Stevens & Co dostala do finančních potíží a utrpěla úpadek. Motocyklové oddělení firmy bylo zakoupeno londýnskou společností bratří Collierů „Matchless Brothers Collier“ a výroba motocyklů se přestěhovala do Plumsteadu v Londýně.

Více o AMC zde

Spojení s AMC

V roce 1938 se značka AJS stala součástí skupiny s názvem Associated Motorcycles, kterou společnost Colliers vytvořila jako správcovskou společnost pro své různé zájmy. Společnost AMC nebyla sama o sobě výrobcem, ale spíše mateřskou společností skupiny výrobců motocyklů, která zahrnovala společnosti Matchless, AJS, Norton, James,
Francis-Barnett, Sunbeam a další méně známé firmy.

Model R7

Po sloučení firem Matchless a AJS obvykle obě značky sdílely stejné sériově vyráběné modely, ale bratři Collierové dbajíce závodního dědictví značky AJS používali její jméno i na některých inovativních závodních strojích. Tyto závodní motocykly tak udržovaly jméno AJS
při životě. V roce 1948 AJS přišla na trh s modelem 7R, který se stal jedním z nejoblíbenějších modelů motocyklů, které kdy AJS vyrobil.

Model „Dikobraz“

Model AJS E-90 „Porcupine“ ovládl vůbec první ročník mistrovství světa FIM třídy 500 cm³ v roce 1949 a překvapivě zůstává dosud jediným dvouválcem, který kdy titul v této třídě vyhrál. V následujících letech vítězily jednoválce, tříválce, čtyřválce a dokonce V5, ale nikdy žádné další dvojče. Porcupine byl první a zatím i poslední.

Spojení s Norton-Villiers

Ačkoliv byly motocykly Matchless a AJS na svou dobu velice pohodlné, kvalitně vyrobené, spolehlivé a ekonomické, ani tyto atributy bohužel nestačily a pokračující špatné prodeje vedly k tomu, že společnost AMC se v roce 1966 stala součástí nové společnosti nazvané Norton-Villiers. Značka AJS byla tedy postupně používána až do roku 1969 firmami Matchless, Associated Motocycles a Norton-Villiers na čtyřdobých motocyklech a později i na dvoudobých terénních motocyklech a malosériových chopperech a cruiserech.

Další vývoj pod Villiersem

V roce 1967 tedy AJS koupila společnost Norton Villiers Group, která se rozhodla vyrábět vlastní řadu motocyklů s konkurenceschopnými motory Starmaker 250. Plány Villiersu zahrnovaly seriovou výrobu řady scramblerů. Na vývoji motoru Starmaker se prostřednictvím vývojáře společnosti Cotton, Fluffa Browna, podílela také firma Cotton Motorcycles, která byla od roku 1962 hlavním zákazníkem Villiersu a motory Starmaker 250 od něj odebírala.

Model Stormer

V letech 1966 až 1968 Villiers vyvíjel motokrosový motocykl AJS Stormer a tyto scramblery se vyráběly v letech 1968 až 1974 s motory 250 cm³, 370 cm³ a 410 cm³. První stroje s motory 250 cm³ byly značeny jako Y4. V roce 1969 byl představen model Y5 370 cm³, který byl později přejmenován na Stormer. Verze 410 cm³ byla představena v roce 1972.
V roce 1967 byl zahájen zvláštní projekt řady motocyklů Stormer,
v jehož rámci byly na Marston Road postaveny 4 motocykly Stormer mx. Tři motocykly byly vybaveny motorem o objemu 250 cm³
a označeny jako AJS. Čtvrtý stroj byl označen jako 360 Matchless, ale ve skutečnosti měl motor 334 cm³. Byl to jediný dvoutaktní Matchless, který byl kdy vyroben. Svaz motoristických sportů královských leteckých sil (RAF) si pak vzal tyto 4 motocykly a v roce 1968 je nasadil do Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěže tehdy zvané ISDT (International Six Days Trial).

Video Stormer

Konec starých časů

Koncem šedesátých let přivedla japonská konkurence britský motocyklový průmysl k rychlému úpadku. V roce 1966 se společnost AMC zhroutila a reformovala se jako Norton-Villiers v rámci holdingu Manganese Bronze Holdings Ltd. To však problémy vyřešilo jen na chvíli a Norton-Villers nakonec stejně vstoupil do likvidace.
Norton byl poté reformován s finanční podporou britské vlády jako Norton-Villiers-Triumph (NVT). Tato společnost pak v roce 1974 vstoupila do nucené správy.

Na tom, že značka AJS existuje na motocyklovém trhu i v současnosti, má velkou zásluhu dnes již zesnulý pan Fluff Brown a jeho celoživotní nadšení pro motocykly.

Fluff Brown byl bývalý motokrosový jezdec a věnoval se tedy hlavně motokrosovým projektům a jezdcům. Působil jako soutěžní ředitel AJS a pod jeho vedením závodili slavní britští jezdci Andy Roberton, Vic Eastwood, Malcom Davis a Roger Harvey, kteří motocykly AJS Stormer velice zpopularizovali.

Dlouhá a pestrá historie značky AJS, nadšení jejích zakladatelů i všech jejich následovníků, kteří tuto značku dokázali udržet při životě až do dnešních dnů je pro nás velikou inspirací. Nechte se inspirovat spolu s námi…

Jaroslav Zíka, ZV Moto

Naším cílem je dostat značku AJS opět do širšího povědomí české motoristické veřejnosti. Proto přinášíme na náš trh velmi zajímavé motocykly ze současné produkce AJS, které nabízejí výjimečnou hodnotu a kvalitu. Nechte se inspirovat spolu s námi…

Tomáš Valko, ZV Moto

Novodobá historie AJS

Po konečném kolapsu NVT byla společnost AJS odkoupena bývalým továrním jezdcem
a tehdejším soutěžním manažerem v Norton Villiers panem Fluffem Brownem, který spolu s právy na značku AJS odkoupil i práva na výrobu Stormeru pod značkou AJS a celou zásobu dílů na AJS Stormer.

V září 1974 byl podnik přemístěn do města Goodworth Clatford poblíž Andoveru odkud pan Fluff Brown pokračoval v dodávkách náhradních dílů k stávajícím motocyklům AJS Stormer. Později podnik rozšířil o výrobu kompletních motocyklů pod názvem FB-AJS, ve kterých používal motory
o objemu 250 a 360 cm³ založené na motoru Villiers-Starmaker.

Motocykly postavené na základě Stormeru se vyráběly až do roku 1980.
Motor Starmaker/Stormer se však v té době již stával zastaralým a nemohl konkurovat novým motorům od výrobců jako Husqvarna, CZ, Maico, Suzuki, Honda,Kawasaki nebo Yamaha.
Na počátku 80. let pak firma produkovala terénní a endurové motorky s rakouskými motory Rotax o objemu 250 cm³, 410 cm³ a 495 cm³.